Ο Μητσοτάκης στα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, στην κυκλοφορία από τις 12 το μεσημέρι
Ο πρωθυπουργός μίλησε για μία μέρα «χαράς ικανοποίησης, συγκίνησης αλλά και ευθύνης για αυτά που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής».

«Κλείνουμε μία εκκρεμότητα που έρχεται από το βαθύ παρελθόν, διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία που ταλαιπώρησε τους πολίτες της δυτικής Ελλάδας» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τα εγκαίνια του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου, σε εκδήλωση που έγινε κοντά στο Αλποχώρι Ηλείας.
Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για «μία μέρα χαράς ικανοποίησης, συγκίνησης αλλά και ευθύνης για αυτά που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής», αλλά σημείωσε ότι ο «δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε πολύ».
Τόνισε πως «με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσων βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου βλέπουμε αυτόν τον πολύ ωραίο δρόμο που θα δοθεί από αύριο στην κυκλοφορία» και ανέφερε ότι το 2019, όταν ανέλαβε τη δέσμευση για το νέο δρόμο, δεν ήξερε τη «συνθετότητα του εγχειρήματος» αλλά σήμερα όλοι είναι στην ευχάριστη θέση «να βλέπουμε αυτό τον σύγχρονο δρόμο».

«Παραδίδουμε 65 από τα 75 χιλιόμετρα, τα τελευταία δέκα θα δοθούν ανήμερα του Αγίου Ανδρέα», πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης και ευχαρίστησε τις κατασκευαστικές εταιρείες που «έκαναν πράξη αυτό που φάνταζε αδύνατο» αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν εξαιρετικό κατασκευαστικό κλάδο.
«Ξέρετε, θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε έναν - δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητάς μας. Και αυτή είναι η φύση της πολιτικής, να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα. Θα μεταβολίζουμε, με άλλα λόγια, αυτά τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Νωρίτερα ο πρωθυπουργός έκανε στάση στον κόμβο της Κάτω Αχαΐας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου, που θα δοθεί στην κυκλοφορία από τις 12 το μεσημέρι της Παρασκευής (1/8) και ενημερώθηκε, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Χρίστου Δήμα και του υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου AKTOR Αλέξανδρο Εξάρχου, καθώς και εκπροσώπους της «Ολυμπίας Οδού», για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου.
Τον πρωθυπουργό υποδέχθηκε ο κ. Εξάρχου. Οι δύο άνδρες αντάλλαξαν χειραψία και στη συνέχεια ο πρόεδρος του Ομίλου AKTOR εξήγησε στον πρωθυπουργό τη νέα χάραξη της εθνικής οδού Πατρών - Πύργου και τα πλεονεκτήματα του νέου δρόμου. «Θα ερχόμαστε και στις παραλίες της Αχαΐας και στις παραλίες της Ηλείας» είπε χαριτολογώντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο κ. Εξάρχου επισήμανε ότι το σημαντικό είναι ότι ενόψει και της ασφάλειας που δίνεται στο δρόμο, μαζί με το Ίδρυμα Μυλωνά, θα πραγματοποιηθεί μια κοινή δράση για να βελτιωθεί η (οδηγική) παιδεία των ανθρώπων.

Στη συνέχεια, ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε για τη νέα χάραξη τώρα, και για τον παλαιό δρόμο. «Οι σύγχρονοι δρόμοι χρειάζονται και ασφαλείς χρήστες, οδηγούς», επισήμαναν στον Κυριάκο Μητσοτάκη οι συνομιλητές του για να απαντήσει ο πρωθυπουργός: «Έτσι είναι, δεν αρκεί ο δρόμος. Ο δρόμος δεν θα αλλάξει από μόνος του τη συμπεριφορά. Αν και θα συνεισφέρει πάρα πολύ».
Εξάρχου: Κερδίσαμε το στοίχημα όπως και με το Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια, στάθηκε στο γεγονός ότι «κερδήθηκε» το μεγάλο στοίχημα του Ομίλου: να παραδώσει έγκαιρα δύο σημαντικά έργα, το Μετρό Θεσσαλονίκης και το τμήμα του νέου, σύγχρονου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου. «Πριν από ενάμιση χρόνο κύριε πρόεδρε, μας ζητήσατε δύο πράγματα. Με μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη στους ανθρώπους του AKTOR τα καταφέραμε και τα δύο. Και το Μετρό Θεσσαλονίκης και το κομμάτι του αυτοκινητόδρομου που μας αναλογεί», τόνισε ο κ. Εξάρχου ευχαριστώντας όλους τους αρμόδιους υπουργούς και υφυπουργούς που έκαναν ό,τι απαιτούνταν για να ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό έργο.

Ο πρόεδρος του Ομίλου AKTOR ευχαρίστησε ιδιαίτερα την project manager του έργου Ειρήνη Κουτσομύλου καθώς και τα άλλα στελέχη της εταιρείας για τον «μεγάλο αγώνα» που έδωσαν, καταφέρνοντας μέσα σε 1,5 χρόνο - με το έργο τότε να έχει προχωρήσει μόλις στο 17% - να το παραδώσουν έγκαιρα. Επιπλέον, τόνισε ότι με τον νέο αυτοκινητόδρομο θα «σωθούν ζωές» καθώς στον παλαιό δρόμο είχαν - δυστυχώς - γίνει πολλά θανατηφόρα τροχαία. Μάλιστα, ο κ. Εξάρχου αποκάλυψε ότι θα υπάρξουν κοινές δράσεις του Ομίλου AKTOR με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» που θα αφορούν σε θέματα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος είναι ένα έργο μεγάλης σημασίας, καθώς θα προκαλέσει μια σειρά ευεργετικών επιδράσεων στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη ολόκληρης της Δυτικής Πελοποννήσου, ενώ θα αποκαταστήσει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με την Αρχαία Ολυμπία.
Η Πατρών-Πύργου είναι ένας παλαιός οδικός άξονας με ιδιαίτερα δυσμενή στατιστικά αναφορικά με την οδική ασφάλεια. Με τον νέο αυτοκινητόδρομο εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα θα πραγματοποιούνται πλέον υπό συνθήκες ασφάλειας, άνεσης και εξοικονόμησης χρόνου, μειώνοντας το συνολικό χρόνο ταξιδιού κατά ~40'.

Με την ένταξη του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα- Πύργος στο Έργο Παραχώρησης, η Ολυμπία Οδός γίνεται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα. Τα νέα 75 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου θα συνδέουν την Περιμετρική Πάτρας με τη βόρεια είσοδο της πόλης του Πύργου.
Η ταυτότητα του έργου
Η νέα εθνική οδός Πατρών - Πύργου θα βελτιώσει ουσιαστικά την οδική ασφάλεια στη Δυτική Ελλάδα, θα μειώσει τον χρόνο των μετακινήσεων και των μεταφορών, θα συνδέσει με το κύριο οδικό δίκτυο περιοχές και κοινότητες που έως σήμερα δεν εξυπηρετούνταν επαρκώς και θα τονώσει την αναπτυξιακή δυναμική της ευρύτερης περιοχής.
Πρόκειται για εμβληματικό έργο το οποίο κατέστη δυνατό χάρη σε κυβερνητικές παρεμβάσεις και την ένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, αφότου την περίοδο 2015-19 έγινε κατάτμηση σε πολλές εργολαβίες, υπήρξαν προβλήματα στη δημοπράτηση των τμημάτων και εν τέλει σημειώθηκε ελάχιστη πρόοδος από πλευράς υλοποίησης, τη στιγμή που εξακολουθούσαν να υπάρχουν σοβαρά θέματα οδικής ασφάλειας.

Τα πρώτα 65 χιλιόμετρα της νέας εθνικής οδού Πατρών - Πύργου, που παραδόθηκαν σήμερα και θα διατεθούν προς χρήση αύριο στις 12:00 το μεσημέρι, εκτείνονται ανάμεσα στα Καμίνια Αχαΐας και στον Πύργο Ηλείας. Περιλαμβάνουν ολόκληρη τη νέα χάραξη και αντιστοιχούν στο 90% του συνόλου του έργου.
Έως τα τέλη του προσεχούς Νοεμβρίου θα παραδοθούν και τα περίπου 10 χιλιόμετρα που απομένουν, από την περιμετρική Πατρών έως τα Καμίνια, όπου είναι σε εξέλιξη εργασίες διαπλάτυνσης και βελτίωσης του υφιστάμενου άξονα.
Από το 2023, ενώ ήταν σε εξέλιξη το έργο, έγιναν ουσιαστικές παρεμβάσεις για την προστασία των οδηγών στον υφιστάμενο δρόμο, συμβάλλοντας στη δραστική μείωση των ατυχημάτων, κατά 85% στα συγκεκριμένα κομμάτια συγκριτικά με την περίοδο 2016-20, βάσει της οποίας σχεδιάστηκαν οι παρεμβάσεις.
Ο συνολικός προϋπολογισμός ανήλθε σε 385 εκατομμύρια ευρώ, με σημαντική συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Το έργο περιλαμβάνει 14 αντιπλημμυρικά έργα, ενώ διαθέτει εννέα κόμβους, 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, μία τεχνική βάση στον Πύργο, τέσσερις Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, δύο Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών.
Αθήνα - Πύργος σε 2 ώρες και 45 λεπτά
Το ταξίδι από την Αθήνα ως τον Πύργο θα γίνεται σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά, ενώ ο χρόνος για να καλυφθεί η απόσταση Πάτρα – Πύργος θα μειωθεί κατά 35 λεπτά. Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12:00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου. Στο κέντρο του δρόμου υπάρχει τσιμεντένιο στηθαίο, ενώ στις άκρες του δρόμου έχουν τοποθετηθεί σιδερένια πλέγματα έτσι ώστε τίποτα να μην μπορεί κάθετα να μπει στον αυτοκινητόδρομο.
Οδική ασφάλεια και μείωση ατυχημάτων
Μια από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Η κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας αναμένεται να μειώσει δραματικά τον αριθμό των ατυχημάτων, προσφέροντας ασφαλέστερες συνθήκες μετακίνησης για τους οδηγούς και τους επιβάτες. Μάλιστα, με βάση τις διεθνείς εκτιμήσεις για το οικονομικό κόστος των θανάτων σε τροχαία ατυχήματα, το κόστος των απωλειών στη συγκεκριμένη περιοχή ξεπερνά το συνολικό κόστος της κατασκευής του έργου, καθιστώντας την υλοποίησή του απαραίτητη.

Φωτογραφίες, βίντεο: Flash.gr/Γιάννης Κέμμος
